Hopp til hovedinnhold

Alle møter

ALLE MØTER skal bidra til et bedre tilbud til pasientene med gode kommunikasjonsløsninger, digitale tjenester og intern organisering. Pasienten skal møte sammenhengende, helhetlige, forutsigbare og planlagte pasientforløp i hele Helse Vest.

Nøkkelinformasjon

Strategimål

1 - Aktiv medvirkning i egen og næres helse

Eier

Helse Vest RHF

Risiko

Middels

Kontaktperson

Finn Olav Mjærum

Segment

Koordinere

Prosjekta skal samen sørgje for god planlegging og ressursbruk ved poliklinikkane, betre tilgjengelegheit for pasientar og pårørande, forenkla kvardag for medarbeidarar og leggje til rette for bruk av digitale løysningar.

Status

Noen utfordringer

Alle møter vil som program avsluttes 31.12.2023. Prosjekt og oppgaver som ikke er ferdigstilt på tidspunktet vil overføres til ny styringsstruktur i Helse Vest. Gul status skyldes utfordringer til ressurstilgang internt i Helse Vest og leveransekapasiteten til eksterne leverandører.
I Vestlandspasienten ser det ut som at oppgaven "Verifikasjon i produksjon" ikke vil ferdigstilles før 2024, altså etter forventet avslutning av prosjektet. For "Verifikasjon produksjon", er forslag til teknisk løsningsforslag med innlogging via Administrasjonsgrensesnitt, utarbeidet av NHN. Løsningen skal detaljeres videre og ROS vurderes. I Mitt timevalg, utvikling av Mitt Timevalg 1, er alle forbedringsforslag gjennomgått med DIPS og det er avklart hvilke som kan gjennomføres nå, og hvilke som må vente til etter utvikling av Mitt timevalg 2.
For Digitale skjema og brev er videre arbeid med løsning for samsending av skjema og brev stanset av Helse Vest på grunn av manglende framdrift hos NHN.

Risiko

Middels

Viktigste risikoområder: Kvalitet og fremdrift på leveranser fra leverandører (DIPS, Imatis og NHN) Tilgang til prosjektressurser internt Å ikke få tilgang til riktig testmiljø til riktig tid, og kvalitet på data i testmiljø, er en risiko for flere prosjekt og en programrisiko. Det er tett dialog mellom testleder og testmiljøansvarlig. Ved Testsenteret i Helse Vest IKT pågår det et prosjekt der man jobber med ulike tiltak som skal gi forbedringer med tanke på kapasitet, tilgang og data i testmiljø.
I Digitale skjema og brev er utfordringer med testmiljø, mulighetsrom for leveranse til DIPS Arena i produksjon i Helse Vest, kvalitet i leveranse fra DIPS, ressurskapasitet og manglende mulighet for verifikasjon i produksjon, risiko for prosjektet. I Digitale skjema og brev er det risiko for at kvaliteten på løsningen hos NHN ikke blir som ønsket. Videre medfører leverandørens leveringsevne og manglende kostnadsestimater usikkerhet på tid og kost.
I Vestlandspasienten er det en betydelig risiko for at feil i tjenestene først oppdages i produksjon på grunn av manglende mulighet for verifisering i produksjon. Arbeid pågår.

Leveranser

Prosjektet er ferdig med 7 av 8 leveranser.

  • Løsning for Finne fram fullt innført

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 01.11.2020

    Stedsveiledning for pasienter frittstående og integrert med innsjekksløsning.

  • Digitale brev fullt innført versjon 1

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 01.12.2020

    Digitale brev til helsenorge.no med eventuell videreformidling til digipost, eboks eller postens utskriftstjeneste

  • Innføre forbedret løsning for videokonsultasjon

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 01.11.2022

    Funksjonelle forbedringer for pasient i helsenorge.no og behandler i DIPS.

  • Visning av prøvesvar på helsenorge.no

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 01.04.2023

    Visning av prøvesvar på helsenorge.no

  • Digitale brev versjon 2

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 01.07.2023

    Forbedret funksjonalitet for utsending av digitale brev fra DIPS og SECTRA (Løsning i DIPS levert. Sectra forsinket med leveranse av funksjonalitet)

  • Innføre løsning for Digitale skjema

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 30.11.2023

    Løsning for å sende skjemaoppgaver til pasient slik at pasient kan fylle ut og data returneres som strukturerte data til EPJ -system

  • Innføre innsjekk og betaling

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 31.12.2023

    Innføre løsning for selvbetjent innsjekk og betaling

  • Innføre elektroniske sengeposttavler

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 31.12.2024

    Løsning for elektroniske tavler i sengepost basert på IMATIS

Avhengigheter

Tiltaket har følgende avhengigheter.
Hva trenger tiltaket levert Hvilken aktør er tiltaket avhengig av? Hva skal det brukes til? Frist Kritikalitet Status
Videreutvikling av tjenester i DIPS Arena DIPS Oppgaver og leveranser i flere Alle møter prosjekter 31.12.2023 Høy Gul