Hopp til hovedinnhold

Utprøving av triageringsverktøy

Triageringsløsning er et digitalt verktøy, for å prioritere og sortere digitale henvendelse til fastlegekontoret. Løsningen omfatter også kartlegging av helsetilstanden til innbyggerne som er årsaken til kontakten med legekontoret. Det innebærer at innbyggerne må fylle ut et digitalt dynamisk spørreskjema, som sendes til legekontoret før innbygger bestiller time. Dermed er innbygger og fastlege forberedt før innbygger kommer til timen. I tillegg har også innbygger bidratt med informasjon som leder innbyggeren til riktig time.

Nøkkelinformasjon

Strategimål

2 - Enklere arbeidshverdag

Eier

Helsedirektoratet

Kontaktperson

Nina Brøyn

Segment

Observere

Piloten er et av tiltakene i handlingsplanen for allmennlegetjenesten 2020-2024 (tiltak 16). Piloten med utprøvning av 4 legekontorer (30 fastleger) med et eksternt verktøy Doctrin integrert på Helsenorge, ble avsluttet i desember 2022. Piloten videreføres med utvikling av ny triageringsløsning på Helsenorge med midler fra Medfinansieringsordningen og HOD i perioden 2022-2025. Denne løsningen er prøvd ut i 5 fastlegekontorer (37 fastleger) fra 1.1-31.2023. 4 av de samme legekontorene har pilotert løsningen siden 2022. Triageringsverktøyet viser innbyggeren i en skjemaløsning til hvilken konsultasjonstype som er å anbefale (fysisk, tekst, telefon, video) og sender informasjonen som innbyggerne har skrevet inn til fastlegen, før innbygger bestiller konsultasjon. Erfaringene så langt i piloteringen tyder på at det ligger et stort potensial i tidsbesparelser for fastlegene hvis verktøyet utvikles og implementeres. I 2024 videreutvikles løsningen, det skal utarbeides opplæringsmateriell, samt planlegge bredding til ca 38 fastlegekontorer i 2024. Det også igangsatt arbeid for å få til utvikling i de 4 største EPJ-ene for å få til utvikling og tilpasninger for at fastlegekontorene til triageringsløsningen, bla ved samarbeid med EPJ-løftet og egne møter med leverandørene. .

Status

Noen utfordringer

Risiko

Ikke rapportert

Leveranser

Prosjektet er ferdig med 1 av 3 leveranser.

  • Utprøving av triageringsløsning på helsenorge

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 01.07.2023

    Løsningen prøves ut på 5 legekontor fra 01.01.23-01.07.23. Denne utprøvning er evaluert av Oslo Economics. HOD har ennå ikke gitt klarsignal for offentliggjøring av evalueringsrapporten. Utprøvningen videreføres med de samme 5 fastlegekontorene fra 1.7-31.12. 2023.

  • Utvikling og tilpasning i de 4 største EPJ-ene

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 01.08.2024

    Det er behov for utvikling i EPJ-ene, slik at de kan ta i mot vedlegg på timeforespørsel, og at strukturerte data fra innbyggernes kartlegging kan komme automatisk inn i EPJ-en. I tillegg er det også et ønske at det blir bedre organisering av innboksen i EPJ-ene, slik at det blir bedre struktur på ulike vedlegg som kommer inn som bla kartleggingen fra innbyggerne.

  • Utvikle triageringsløsning på Helsenorge

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 31.12.2025

    Videreføring av utprøvningen på de 5 legekontorene som har deltatt i første halvår 2023, videreføres ut året. Prosjektet fortsetter med videreutvikling av løsningen fra 2023-2025, med sikte på bredding til flere fastlegekontorer i 2024 og 2025. Prosjektet evalueres av Olso Economics fra 2023-2025.