H-resept
Prosjektet skal videreutvikle H-resept løsningen med økt beslutningsstøtte for forskrivning og utvidelse av dagens oppgjørsordning til å inkludere andre type foretaksfinansierte legemidler.
Strategimål
4 - Tilgjengelig informasjon og styrket samhandling
Eier
Helse Midt-Norge RHF
Risiko
MiddelsKontaktperson
Per Olav Skjesol
Segment
Samstyre
Status
Under kontroll
Planleggingsfasen for prosjektet ble avsluttet i mars, og IKT-direktørmøte har besluttet overgang til gjennomføringsfasen. Gjennomføringsfase 0 har som målsetning å detaljere ut behov, utarbeide løsningsdesign og krav, lage bestillinger og få på plass avtaler for det som er foreslått som første steg av forbedringer. I tillegg skal man jobbe videre med en sak til AD-møtet for ytterligere gjennomføring ut over fase 0.
Risiko
Middels
De tre største utfordringene ved prosjektet vurderes å være: 1) Aktører og interessenter, og leverandørmarked: Det er mange aktører og «leverandører» til løsningen som utgjør h-reseptkjeden. og det er til dels store utfordringer med tilrettelegging og utvikling av endringer. Alle aktørene har heller ikke like stor egeninteresse av aktuelle endringer, noe som også kan påvirke prioriteringer og fremdrift. På grunn av kompleksiteten i «løsningskjeden» og behovet for utstrakt koordinering ved gjennomføring av endringer er det derfor anbefalt gjennomføring av et prosjekt for å sikre tilstrekkelig prioritering og styring av forbedringene som er ønsket implementert. 2) Kompleksitet: Legemiddelhåndtering er en kompleks og sårbar arbeidsprosess, og systemløsningen for h-resept består av en rekke integrasjoner mellom ulike aktører. Det foreslås videreføring av en bredt sammensatt referansegruppe og styringsgruppe, samt etablering av et helsefaglig brukerråd. I neste fase er det planlagt å utarbeide og forankre løsningsbeskrivelser med sentral aktører i «løsningskjeden» 3) Avhengigheter som kan påvirke utrulling: I tillegg til tilpasningen av systemer vil også prosjektet være avhengig av helseregionenes innføring/utrulling av aktuelle versjoner. Som eksempel vil prosjektets gevinstrealisering kunne påvirkes av forsinkelser i utrullingen av DIPS Arena i Helse Sør-Øst.
Leveranser
Prosjektet er ferdig med 1 av 8 leveranser.
-
Plan for gjennomføringsfasen
Ferdigstilt og levert: Ja
Leveransedato: 20.03.2023
Viktige leveranser i planleggingsfasen er å beslutte arkitekturskisse, identifisere behov for endringer i grunndata, EPJ-systemer og apoteksystemer, i tillegg til plan for gjennomføringsfasen.
-
Spesifikasjon og støttemateriell for steg 1 og 2
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 28.08.2023
Fase 1 vil ha fokus på å etablere beslutningsstøtte for forskrivning (steg 1-2), og det er behov for å utarbeide: - Brukerhistorier og løsningsdesign - Kravspesifikasjon - Bestillinger og avtaler
-
Faseplan for fase 1
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 28.08.2023
Faseplan for gjennomføringsfase 1, inkludert testplan og strategi for innføring og utprøving av steg 1 og 2. Prosjektbegrunnelse og prosjektplan oppdateres ved behov. Leveransen vil være underlag til felles direktørmøte (IKT/Fag/Økonomi) og AD-møte.
-
Merkantil beslutningstøtte for forskrivning – Anbefalinger og avtaler
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 30.06.2024
Beslutningsstøtte vil baseres på grunndata om: a) Sykehusinnkjøp anbefalinger b) Kommende avtaleendringer c) Oversikt over godkjente indikasjoner Leveransen inkluderer følgende bestillinger: 1) Sykehusinnkjøp API og datasystem for anbefalinger 2) SAFEST API 3) SFM fullversjon integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 4) DIPS Arena integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 5) Helseplattformen integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte
-
Beslutningstøtte for forskrivning knyttet til refusjon
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 30.06.2024
Beslutningsstøtte vil basere seg på grunndata om refusjonsinformasjon, kobling mellom legemiddel og gyldige refusjonskoder. Leveransen inkluderer følgende bestillinger: 1) Sykehusinnkjøp API og datasystem for refusjonsinformasjon 2) SAFEST API 3) SFM fullversjon integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 4) DIPS Arena integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 5) Helseplattformen integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte
-
Utvidelse av oppgjørsordning
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 30.06.2025
Funksjonalitet for å understøtte elektronisk oppgjørsordning for: 1) utprøvende behandling 2) spesielle forskrivningstilfeller 3) legemiddelassistert rehabilitering (LAR) 4) tarmtømmingsmidler Planlagt som steg 3 i prosjektet, og vil utredes nærmere og konkretiseres ytterligere i løpet av 2023. Det er til nå vurdert at denne leveransen vil ha behov for tilpasninger/bestillinger av grunndata, endringer i EPJ, RF, Apoteksystemer og muligens HDIR/Helfo.
-
Forbedring rapportering Helfo
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2025
1) Forenklet tilgang på/formidling av underlag og rapporter fra Helfo. Det vil vurderes nærmere om det bør etableres en portalløsning for uthenting av rapporter for mer fleksibel og sikker tilgjengeliggjøring for HFene 2) Utvide prosesseringen av rapportene i Helfo, slik at en del av det som utføres i HFene i dag kan standardiseres og inkluderes i leveranse Planlagt som steg 4 i prosjektet, og vil utredes nærmere og konkretiseres ytterligere i løpet av 2024.
-
Forbedringer ekspederingsstøtte
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2025
1) Bedre systemstøtte for h-resept generisk / biotilsvarende bytte i apotek 2) Bedre systemstøtte for h-resept magistrelle resepter og arbeidspris Planlagt som steg 4 i prosjektet, og vil utredes nærmere og konkretiseres ytterligere i løpet av 2024. Estimering av omfang forutsetter en behovsavklaring og detaljering.