Ordforklaringer
Listen forklarer ord og begreper som brukes i reguleringsplan for e-helse.
- Aktørtype
- En type virksomhet eller gruppering av virksomheter / personer som spiller en aktiv rolle på et bestemt område
- Arbeidsprosess
- Navn på en beskrivelse av en overordnet arbeidsprosess. En arbeidsprosess kan omfatte organisatoriske samhandlingsformer
- Faktaark (bransjenorm)
- Gir kort innføring i de viktigste kravene og anbefalingene som er relevante for avgrensede temaer
- Informasjonslager
- Et informasjonslager beskriver et lager for et avgrenset sett av data. Dette er knyttet til ansvar og ikke implementasjon. Elementet er kun aktuelt å benytte der det benyttes sentrallagring
- Informasjonsmodell
- En modell som beskriver innhold og kontekst av informasjonen det skal samhandles om. Gir regler for innholdet i en identifiserbar og klart avgrenset informasjonsmengde. Informasjonsmodeller kan også være profiler av mer generelle standarder, hvor profilen er en spesialisering og tilpasning for et gitt formål
- Informasjonstjeneste
- En informasjonstjeneste er en samling av informasjonsbehov innenfor et område, som beskriver hva innbyggere og helsepersonell har behov for å samhandle om, for å yte god helsehjelp
- Klinisk fagsystem
- Klinisk fagsystem er en samlebetegnelse på fagsystem som brukes av helsepersonell. Begrepet omfatter blant annet labsystemer, kurveløsninger, elektroniske pasientjournalsystemer, pasientadministrative systemer og andre integrerte løsninger som inneholder pasientinformasjon
- Kodeverk og terminologi
- Kodeverk og terminologi er kodede begreper og identifikatorer som brukes i informasjonsmodeller for det enkelte bruksområde
- Krav og prinsipper (organisatoriske)
- Krav og prinsipper som retter seg mot elementer på det organisatoriske laget
- Krav og prinsipper (semantiske)
- Krav og prinsipper som retter seg mot elementer på det semantiske laget
- Krav og prinsipper (tekniske)
- Krav og prinsipper som retter seg mot elementer på det tekniske laget
- Nasjonal e-helseløsning
- Samhandlingskomponent og / eller informasjonslager som er definert som en nasjonal e-helseløsning i pasientjournalloven § 8
- Normeringsnivå: Anbefalt standard
- Anbefalte standarder skal følges av målgruppen de er anbefalt for, med mindre det er svært gode grunner til å ikke gjøre det
- Normeringsnivå: Obligatorisk standard
- Obligatoriske standarder er hjemlet i forskrift og skal følges.
- Normeringsnivå: Retningslinje
- Retningslinjer er det nest laveste normeringsnivået. De inneholder mer konkrete anbefalinger og krav enn veiledere
- Normeringsnivå: Veileder
- Veiledere har laveste normeringsgrad og gir retning for ulike områder innen e-helse. Anbefalingene i veilederne er på et overordnet nivå.
- Organisatorisk samhandlingsform
- Helsepersonell trenger tjenester for å sende og motta informasjon, slå opp i informasjon fra andre eller benytte en felles kilde for informasjon. Hvordan informasjonstjenestene brukes kan beskrives som organisatoriske samhandlingsformer. Samhandlingsformene er en del av en arbeidsprosess
- Risikovurdering og DPIA
- Risikovurdering og personvernkonsekvensvurdering (DPIA) i henhold til krav i personvernlovgivningen, se også Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren kapittel 3.4 og 3.5
- Rundskriv, veiledninger og tolkninger
- Føringer og anbefalinger fra et departement eller direktoratet om forståelse eller anvendelse av regelverk mv.
- Samhandlingskomponent
- Samhandlingskomponenter er nasjonale eller regionale løsninger som understøtter utveksling og deling av informasjon og muliggjør samhandling mellom aktører som benytter ulike IKT-systemer. Samhandlingskomponenter kjennetegnes av at de først gir verdi når de brukes i samspill med andre løsninger
- Status: Udekkede behov
- Område hvor det er dokumentert behov for krav eller anbefaling
- Status: Under utvikling
- Område hvor krav eller anbefaling er under utvikling
- Status: Utfasing
- Krav eller anbefaling som er besluttet utfaset
- Teknisk grensesnitt
- Et teknisk grensesnitt som gjør det mulig for maskiner og løsninger å kommunisere. Slike grensesnitt vil være realiseringer av grensesnittspesifikasjoner og kan være beskrevet som standarder
- Teknisk samhandlingsform
- Beskrivelse av hvordan samhandling skal løses teknisk. Den tekniske samhandlingsformen kan understøtte en eller flere organisatoriske samhandlingsformer
- Veileder (bransjenorm)
- Gir utdypende tolkninger om kravene i Normens hoveddokument og utdypende anbefalinger om hvordan kravene kan oppfylles