Program digital samhandling (PDS) - steg 1
Program digital samhandling skal etablere prioriterte samhandlingstjenester på tvers av helsetjenesten. Foreløpig er pasientens prøvesvar og pasientens journaldokumenter prioritert sammen med pasientens legemiddelliste (eget program). Disse tjenestene vil gi bedre behandling av pasienter, og gjøre det enklere og tryggere for innbyggere og helsepersonell
Nøkkelinformasjon
Status
Noen utfordringerStrategimål
2 - Enklere arbeidshverdag
Eier
Helsedirektoratet
Risiko
MiddelsKontaktperson
Rune Røren
Segment
Samstyre
Status
Risiko
- Risiko for at manglende rettsgrunnlag for Pasientens prøvesvar kan føre til at løsningen ikke kan breddes nasjonalt (gul). Tiltak:
- Pågående lovendringsprosess (HOD)
- Risiko for at manglende eierskap til helhetlig styringsdokumentasjon og nyttevurderinger reduserer statens villighet til å investere (gul). Tiltak:
- Etablere styringsdokumentasjon pr. samhandlingsområde (pågår) - Avklare med aktørene hvordan de kan ta et større eierskap til nytte og styringsdokumentasjon (pågår)
- Risiko for at programstyret og -ledelse tar uheldige eller forsinkede beslutninger grunnet stort kontrollspenn, mangelfullt underlag eller korte frister (gul). Tiltak:
- Flytte operative beslutninger til operative styringsgrupper (ferdig) - Utprøving danner grunnlag for beslutninger i programstyret (pågår) - Flytte beslutninger rundt rammebetingelser til rådsmodellen
- Strategiske beslutninger må forberedes grundigere og ha tilstrekkelig frister for forankring
- Konkretisere hvilke saker som behandles i programstyre, operativt styre og rådsmodell
- Fragmentert oppfølging av kommunale EPJ-leverandører medfører senere innføring av tjenester enn ønskelig i kommunene (gul). Tiltak:
- Avklare med KS om og hvordan kommunene vil koordinere bestillinger mot sine EPJ-leverandører
- Pasientens prøvesvar blir forsinket iht. leveranseplan for 2023 (rød). Tiltak:
- NHN gjør løpende avklaringer
- RHF i utprøving følger opp sine leveranser.
- Pasientens journaldokumenter blir forsinket iht. leveranseplan for 2023 (rød). Tiltak:
- Grensesnitt (API) avklares og implementeres i EPJ
- NHN gjør løpende avklaringer
- RHF og utprøvingskommuner følger opp sine leveranser .
- Mangelfull brukerinvolvering medfører uhensiktsmessige løsninger som ikke blir tatt i bruk (gul). Tiltak:
- Vurdere å opprette "Journaldokumenter og prøvesvar i praksis» etter modell fra PLL.
Leveranser
Prosjektet er ferdig med 1 av 6 leveranser.
-
1.1 Utarbeidet og overlevert SSD for Program digital samhandling steg 2, samt levert nødvendig bistand til ekstern kvalitetssikrer.
Ferdigstilt og levert: Ja
Leveransedato: 31.12.2021
Utarbeide og levere SSD for PDS steg 2, samt levere annen nødvendig bistand til ekstern kvalitetssikrer ifm oppdatering iht tilbakemeldinger, osv. 1.0 versjon av SSD forprosjekt steg 2 levert HOD 17. 1.22 iht avtale.
-
3.2 Gjennomført utprøving av API for kritisk info i samarbeid med Helse Vest
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.03.2023
Gjennomføre utprøving av kritisk info API (begrenset til legemiddelreaksjoner (overfølsomhetsreaksjoner)) og evaluere om løsningen er klar for nasjonal innføring og beskrive hva som eventuelt gjenstår før innføringen kan starte. NHN har startet utviklingen av et API i Kjernejournal som muliggjør automatisk synkronisering av kritisk informasjon mellom kjernejournal og pasientens journal på behandlingsstedet for unngå at helsepersonell må føre kritisk informasjon i to systemer.
-
2.2 Pasientens prøvesvar innbygger - Etablert nasjonal informasjonstjeneste for oppslag av laboratorie- og radiologisvar
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2023
I Nasjonal informasjonstjeneste for oppslag av laboratorie- og radiologisvar (Pasientens prøvesvar) som skal være ferdigstilt med muligheter for innsyn i egne prøvesvar : •Pasientens prøvesvar sentral løsning (meldingsmottak, sentral database og API for uthenting) - Utvikling, testing og utprøving av Pasientens prøvesvar-løsning med tilpasninger for nekting og utsatt utlevering •Pasientens prøvesvar i Helsenorge - Utvikling, testing og utprøving av tilgjengeliggjøring av svarrapporter og prøvesvar i Helsenorge for innbyggere. •Pasientens prøvesvar innføring - Begrenset og nasjonal innføring av Pasientens prøvesvar (produsenter: laboratorie og radiologivirksometer og konsumenter: innbyggere).
-
3.1 Etablert tillitsanker og tillitstjenester: Etablere tillitsankerfunksjonalitet stegvis for understøtte innføring av data- og dokumentdeling som samhandlingsformer
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2024
Program digital samhandling steg 1 skal etablere en nasjonal tillitsankerfunksjon hos NHN som vil være bindeleddet mellom aktørene som samhandler. Tillitsankeret skal forvalte og følge opp felles krav og retningslinjer til aktøren. I tillegg skal dagens tillitstjenester moderniseres slik at de kan benyttes ved bruk av data- og dokumentdelingsløsninger. Realisering av tillitsankeret og tjenestene vil skje med en smidig og stegvis tilnærming der løsningene defineres i samarbeid med prosjekter som realiserer data- og dokumentdelingsløsninger. Denne leveransen skal ferdigstilles i løpet av 2023 men det planlegges kontinuerlige delleveranser i hele perioden. De første delleveransene vil være knyttet til dokumentdeling gjennom kjernejournal for å støtte bredding av denne løsningen samt sikre at Helseplattformen kan ta i bruk nasjonale e-helseløsninger.
-
2.1 Pasientens prøvesvar Helsepersonell - Etablert nasjonal informasjonstjeneste for oppslag av laboratorie- og radiologisvar
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2024
I Nasjonal informasjonstjeneste for oppslag av laboratorie- og radiologisvar (Pasientens prøvesvar) som skal være ferdigstilt med muligheter for oppslag gjennom Kjernejournal innen utgangen av 2022, inngår: •Pasientens prøvesvar sentral løsning (meldingsmottak, sentral database og API for uthenting) - Utvikling, testing og utprøving av Pasientens prøvesvar-løsning for å ta i mot, lagre og tilgjengeliggjøre prøvesvar og svarrapporter over API. •Pasientens prøvesvar i Kjernejournal - Utvikling, testing og utprøving av tilgjengeliggjøring av svarrapporter og prøvesvar i Kjernejournal for helsepersonell. •Pasientens prøvesvar innføring - Nasjonal innføring av Pasientens prøvesvar (produsenter: laboratorie- og radiologivirksomheter og konsumenter: helsepersonell). Utprøving (2022), begrenset bredding (2023) og nasjonal bredding (2024). Det er innvilget søknad om dispensasjon fra taushetsplikten for utprøving, med formål om kvalitetssikring og ikke helsehjelp på nåværende tidspunkt. Det planlegges for en utvidet dispensasjon på sikt med formål om helsehjelp. Full idriftssettelse krever endret rettsgrunnlag.
-
Kritisk Info API: Vurdere og anbefale standard og primærkodeverk for kritisk info API i kjernejournal
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2024
Det skal gjennomføres en sammenligning av dagens standard for kritisk info og IPS (International Patient Summary) samt om Snomed CT skal benyttes som primærkodeverk. Basert på dette skal konsekvensene vurderes og etablere en beslutningsunderlag og anbefaling for om standarden og primærkodeverk bør endres. Dette arbeidet ble omdefinert fra å være et behovselement i programmet til rammebetingelsesarbeid som anses som en myndighetsoppgave for direktoratet. Denne endringen ble besluttet i programstyremøte april 2022. På bakgrunn av dette tas den ut av programmets leveranseliste.