Hopp til hovedinnhold

Veikart for delmål 4B

Styrket informasjonsforvaltning og god og sikker tilgang til data

For å lykkes med de strategiske målene og delmålene er det nødvendig med en helhetlig informasjonsforvaltning som sikrer enhetlig og god bruk av data på tvers. Informasjonsforvaltning legger til rette for samhandling og økt datakvalitet gjennom forutsigbar forvaltning av begrepsdefinisjoner, modeller, kodeverk og terminologier. Det pågår arbeid med informasjonsforvaltning, automatisert innrapportering og tilgang til data for sekundærbruk hos flere aktører i sektoren.

Les mer om delmål 4B

Gjennom 2023 og 2024 er det gjort et omfattende arbeid på å etablere informasjonsforvaltning som funksjon hos aktørene i helse- og omsorgssektoren. Først som et konsept, og deretter oppstart av en operasjonalisering av konseptet.

Fokus har først og fremst vært på "Orden i eget hus" fra Digitaliseringsdirektoratet, og en presisering av virksomhetsansvaret, for å ha kontroll på virksomhetens data med hensyn til alle aspekter av informasjonsforvaltning. Behovet for å forsterke arbeidet rundt kvalitet på data springer ut av det store endringsarbeidet som ligger foran helse- og omsorgssektoren, knyttet til overgang til ICD-11 og krav fra EU gjennom EHDS (European health data space). I tillegg blir det økt fokus på å betrakte data som ressurs framfor dagens vurderinger hvor datautveksling er en teknisk oppgave. Dette vil være krevende for mange av systemene i tjenesten, siden de i stor grad ikke er anskaffet eller integrert med henblikk på den type internasjonale og nasjonale føringer som kommer i årene framover.

Det videre arbeidet vil være knyttet til ytterligere å definere og forsterke myndighetsrollen som kravstiller og tilrettelegger, samt tydelig definere virksomhetenes eget ansvar med hensyn til datakvalitet, dataintegritet og egen informasjonsforvaltning. Disse to områdene eksisterer ikke i et vakuum, det vil være behov for utstrakt samordning og koordinering fra Helsedirektoratet sin side.

Hva betyr de ulike fasene?
  • Konsept

    Utredning av konsepter for løsning, som beslutningsunderlag før oppstart av nasjonal utvikling.

  • Utvikling og begrenset utprøving

    Utvikling av nasjonal tjeneste/regler, inkludert vurdering av nytte og nasjonal utprøvning.

  • Tilpasning og utvidet utprøving

    Tilrettelegging for nasjonal tjeneste, ofte tilpasning i ulike relevante EPJ’er, for brukergrupper i helse- og omsorgssektoren.

  • Innføring

    Aktørene tar i bruk tjenesten, gjennom endring i virksomhetene med endrede arbeidsprosesser, opplæring og innføring av bruk.

  • Ny praksis i bruk

    Ny praksis i bruk betyr at aktørene har implementert den nye løsningen. Realisering av nytte.

  • Standardisert bruk av kodeverk og terminologi

    Mindre informasjon Mer informasjon

    I 2025 skal myndighetsrollen utvikles videre, samt at funksjonen for informasjonsforvaltning skal implementeres hos de sentrale aktørene. Sammen skal vi videreutvikle et kompetansenettverk som er en arena for å drøfte og foreslå felles løsninger på felles utfordringer i forbindelse med de store endringsoppgavene som ligger foran oss.

    I parallell vil det være forvaltning av nasjonale kodeverk og terminologier som før. Denne forvaltningen må også ses opp mot virksomhetenes ansvar slik at det også her i større grad blir en felles utfordring og en felles oppgave, både i forhold til nasjonale behov og internasjonale krav.

    • Kodeverk og terminologi (SNOMED CT, ICD)

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Felles kodeverk og terminologi er en viktig forutsetning for god samhandling mellom virksomheter. I tillegg støtter det opp om interne prosesser i virksomhetene som styrer, automatisk beslutningsstøtte og samhandling mellom profesjoner.

      • Standardisert kodeverk skal gi raskere, sikrere og mer enhetlig digitalisering av helse- og omsorgssektoren, og tilrettelegge for enkel og sikker samhandling.

      • Les mer om kodeverk og terminologi på ehelse.no

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Forvalte standardisert kodeverk og terminologi

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Etablere informasjonsforvaltning

      Eier: Helsedirektoratet

      • Gjennom 2023 og 2024 er det gjort et omfattende arbeid på å etablere informasjonsforvaltning som funksjon hos aktørene i helse- og omsorgssektoren. Først som et konsept, og deretter oppstart av en operasjonalisering av konseptet.
      • I 2025 skal myndighetsrollen utvikles videre, samt at funksjonen for informasjonsforvaltning skal implementeres hos de sentrale aktørene

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 21.12.2027
      Konsept
      utvikling
    • Felles standardisert språk i helse- og omsorgssektoren

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • De regionale helseforetakene vil fortsette med utvikling av standardisert språk innen områdene medisinske kvalitetsregistre, legemidler, pleieplaner og deler av kliniske beskrivelser.
      • Kommunal sektor skal gradvis innføre standardisert språk på utvalgte informasjonsområder.
      • Dette må sees i sammenheng med overgang fra ICD-10 og OCD-11, og EHDS
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • ICD-11

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.10.2026
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan