Hopp til hovedinnhold

KS og kommuner

For hvert strategisk mål er det her listet delmål med leveranser og aktiviteter som eies av KS og kommuner. 

Delmål 1A - Innbygger skal ha mulighet for å administrere behandlingsforløp, digital dialog og innsynstjenester gjennom Helsenorge

  • Digitale innbyggertjenester i kommunal helse- og omsorgstjeneste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    DigiHelse gir brukere av hjemmebaserte tjenester og deres pårørende med fullmakt mulighet til å ha dialog med helsetjenestene i sin kommune, via Helsenorge. Innbyggere kan sende og motta meldinger, se avtaler og avbestille hjemmebesøk. I tillegg kan innbygger få varsler om gjennomførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post. Noen kommuner har tatt løsningen i bruk og erfarer at DigiHelse gir innbyggere mulighet til å ta større styring i egen hverdag, gjøre hverdagen for innbyggere enklere, samt styrke samarbeidet med hjemmetjenesten.

    Innføringsprosjektet i regi av KS er avsluttet, men for å hjelpe nye kommuner i gang med Digihelse er det utarbeidet innføringsmateriell, som veileder nye kommuner gjennom de ulike fasene fra oppstart til realisering av gevinster.

    DigiHelsestasjon er en meldingstjeneste mellom helsestasjons- og skolehelsetjenesten og innbygger. Her kan innbygger på en sikker og trygg måte sende og motta meldinger, få oversikt over avtaler, motta varslinger og få tilgang til relevant informasjon. Løsningen kan gi store gevinster knyttet til tilgjengelighet, involvering og tidsbruk. Brukeropplevelsen heves av at innbyggerne får enklere kontakt med helsepersonell gjennom et tilgjengelig og sikkert digitalt verktøy. Digihelsestasjon er teknisk ferdigutviklet både på Helsenorge og i journalsystemene. Det nasjonale innføringsprosjektet for Digihelsestasjon er avsluttet. Nye kommuner som ønsker å koble seg på kan bruke innføringshåndboka som ble utarbeidet av prosjektet

    • Digihelse: hjemmebaserte tjenester, innføring via nettverk

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Innføring
    • Digihelse: hjemmebaserte tjenester

      • DigiHelse gir brukere av hjemmebaserte tjenester og deres pårørende med fullmakt mulighet til å ha dialog med helsetjenestene i sin kommune, via Helsenorge.
      • Innføringsprosjektet i regi av KS er avsluttet, men for å hjelpe nye kommuner i gang med Digihelse er det utarbeidet innføringsmateriell, som veileder nye kommuner gjennom de ulike fasene fra oppstart til realisering av gevinster.
      • Les mer på KS sine hjemmesider om hvem som tilbyr DigiHelse og hvordan du kan komme i gang med DigiHelse på KS sine hjemmesider
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Innføring
    • DigiHelsestasjon (Basisløsning), innføring via nettverk

      • DigiHelsestasjon er teknisk ferdigutviklet både på Helsenorge og i journalsystemene.
      • Det nasjonale innføringsprosjektet for DigiHelsestasjon er avsluttet.
      • Nye kommuner som ønsker å koble seg på kan bruke innføringshåndboka som ble utarbeidet av prosjektet.
      • Les mer om hvordan kommer i gang med DigiHelsestasjon og hvem som tilbyr DigiHelsestasjon på KS sine hjemmesider.
      Startdato: 01.10.2021
      Sluttdato: 31.12.2025
      Innføring
  • Øvrige digitale innbyggertjenester fra kommune og fylkeskommune

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det pågår arbeid med å tilrettelegges for at fysio- og manuellterapeuter får timeadministrasjon og dialog via Helsenorge. I første omgang innebærer denne løsningen at innbygger kan se og bli varslet om timer og får mulighet til å avbestille time. Det vil også være mulig å sende meldinger til innbygger. Dette er planlagt klart frem mot 2024.

    I tillegg til tjenestene som er innført på Helsenorge gjennom større satsninger finnes det flere kommuner som har valgt å i tillegg gi innbyggere tilgang til helsekontakter på Helsenorge for ulike tjenester i kommunen. Eksempler er helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand, hjelpemidler, ergoterapi og frisklivstilbud. Noen kommuner har åpnet for digital kontakt for helsetjenester som demensteam, koordinator med/uten individuell plan, medisinering, kreftteam, rus og psykiatri, dagtilbud/aktivitetssenter og ulike bolig, og bo-støtte tilbud.

    Det er også en del kommuner som har tjenester for bistand til oppgaver som: hjelpemidler, velferdsteknologi, trygghetsalarm, parkering og TT-kort via Helsenorge.

    • Tilrettelegging for offentlige tannhelse-tjenester

      • Tannhelse mangler støtte i den mest brukte journalløsningen for offentlig tannhelse
      Startdato: 01.07.2021
      Sluttdato: 31.12.2021
      Tilpasning
    • Tilrettelegging for manuell og fysioterapeuter

      • Det tilrettelegges for at fysio- og manuellterapeuter får timeadministrasjon og dialog via Helsenorge
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 30.06.2022
      Tilpasning
    • Videre tilgjengeliggjøring av eksisterende tjenester og utvikling av nye tjenester

      • Flere kommuner som har valgt å gi innbyggere tilgang til helsekontakter på Helsenorge for ulike tjenester i kommunen. Eksempler er helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand, hjelpemidler, ergoterapi og frisklivstilbud.
      • Noen kommuner har åpnet for digital kontakt for helsetjenester som demensteam, koordinator med/uten individuell plan, medisinering, kreftteam, rus og psykiatri, dagtilbud/aktivitetssenter og ulike bolig, og bo-støtte tilbud.
      • Les mer om tjenester på Helsenorge som er tilgjengelig for kommunene på Norsk Helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.07.2022
      Sluttdato: 31.12.2026
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 1C - Ungdom skal ha tilgang på digitale tjenester

  • Digitale innbyggertjenester fra kommunal / fylkeskommunal helse- og omsorgstjeneste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    DigiHelsestasjon som er beskrevet under delmål 1.A har også en ungdomsløsning. Ungdomsløsningen er en løsning som skal tilby ungdom timebestilling hos skolehelsetjenesten, informasjon fra skolehelsetjenesten til ungdommen på klassetrinns nivå og kart over helsestasjoner for ungdom i nærheten av ungdommen. Ungdomsløsningen tilbys gjennom Helsenorge-appen ved at ungdommen logger inn med MinID. Gjennom Ungdomsløsningen tilbys tjenester direkte til ungdommen, uten foreldreinvolvering. Erfaringer fra pilotprosjektet viser at ungdom får enkel tilgang på kvalitetssikret helserelatert informasjon, som vil bidra til å gi ungdom mer kunnskap og større trygghet rundt egen helse.

    • Pilotprosjektet pågår i regi av Oslo kommune.
    • Per oktober 2023 er tjenesten tilgjengelig i 6 kommuner. Det arbeides med sikker innlogging. Så snart dette er klart vil tjenesten kunne tas i bruk i flere kommuner.
    • Les mer på: DigiHelsestasjon for ungdom - KS
    • DigiHelsestasjon: ungdoms-løsning

      • DigiHelsestasjon Ungdomsløsningen er en løsning som skal tilby ungdom timebestilling hos skolehelsetjenesten, informasjon fra skolehelsetjenesten til ungdommen på klassetrinns nivå og kart over helsestasjoner for ungdom i nærheten av ungdommen.
      • Ungdomsløsningen tilbys gjennom Helsenorge-appen ved at ungdommen logger inn med MinID.
      • Les mer om Digihelsestasjon for ungdom på KS sine hjemmesider.
      Startdato: 01.07.2022
      Sluttdato: 31.10.2023
      Tilpasning

Delmål 2A - Helsepersonell skal ha tilgang til moderniserte helhetlige digitale arbeidsverktøy

  • Kommunal helse- og omsorgstjeneste inkludert fastlegetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kommunal helse- og omsorgstjenester og fastleger har i dag en rekke ulike journalsystemer som i ulik grad er tilrettelagt for samhandling og strukturering av data. Kommunene og fastlegene i Midt-Norge får tilbud om å benytte Helseplattformen og får tilgang til samhandling og strukturert journal gjennom den. For øvrige kommuner er det fortsatt behov for et journalløft for å gi helsepersonell en enklere arbeidshverdag, og som kan forbedre samhandlingen med andre deler av helsetjenesten.

    Felles kommunal journal var et tiltak for å realisere målbildet om én innbygger – én journal, men tiltaket ble avsluttet juni 2023. Planer for hvordan journalløft for kommunene kan realiseres er ferdigstilt gjennom et styringsdokument for Felles journalløft for kommunen. Målbildet er deling av informasjon gjennom en felles plattform. I første fase foreslås to parallelle utprøvingsprosjekter,

    • deling av pasientens NEWS 2- målinger (National Early Warning Score)
    • oversikt over hvilke kommunale tjenester pasienten mottar.

    I tillegg til plattform, består målbildet av en markedsplass som skal bidra med innovasjons- og erfaringsdeling, innkjøpssamarbeid og felles anskaffelser, og test- og utprøvingsarena for leverandørene. Les mer om KS sitt videre arbeid med journalløft på KS.no.

    EPJ-løftet skal bidra til kvalitetsheving av fastlegers, avtalespesialisters, fysio- og manuellterapeuters journalløsninger gjennom at nyttig funksjonalitet og felleskomponenter blir utviklet og tatt i bruk. Hovedtilnærmingen i arbeidet har vært å samle helseaktører og leverandører av journalløsninger, kartlegge og spesifisere funksjonelle løsninger, og gjennomføre offentlige anskaffelser av IKT-utvikling. Les mer om EPJ-løftet på ehelse.no .

    • Felles kommunal journal

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 30.06.2023
      Konsept
    • Kommunal samhandling

      • Planer for hvordan journalløft for kommunene kan realiseres er ferdigstilt gjennom et styringsdokument for Felles journalløft for kommunen.
      • Målbildet er deling av informasjon gjennom en felles plattform. Les mer på KS sine hjemmesider.
      Startdato: 01.07.2023
      Sluttdato: 30.09.2023
      Konsept
    • Utprøving av kommunal samhandling

      • Målbildet for kommunal samhandling er deling av informasjon gjennom en felles plattform.
      • I første fase foreslås to parallelle utprøvingsprosjekter, deling av pasientens NEWS 2- målinger (National Early Warning Score) og en oversikt over hvilke kommunale tjenester pasienten mottar.
      • Les mer om Felles journalløft på KS sine hjemmesider.
      Startdato: 01.10.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Tentativ tidsplan
    • Felles rammer og anbefalinger for anskaffelse av journalløsninger - Markedsplass

      • Journalløft for kommunene - markedsplass skal bidra med innovasjons- og erfaringsdeling, innkjøpssamarbeid og felles anskaffelser, og test- og utprøvingsarena for leverandørene.
      • Les mer om KS sitt videre arbeid med journalløft på KS sine hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Konsept
      Tentativ tidsplan

Delmål 2C - Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling