Nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgssektoren
Nasjonal e-helsestrategi er helse- og omsorgssektorens felles strategi for digitalisering, og skal bidra til felles overordnede prioriteringer og økt gjennomføringsevne på e-helseområdet i Norge.
Det er prioritert fem strategiske mål som representerer satsingsområdene som sektoren skal jobbe sammen om frem mot 2030.
Les Mariann Hornnes og Rune Simensens introduksjon til strategien her.
-
Mål 1: Aktiv medvirkning i egen og næres helse
Digitale helse- og omsorgstjenester skal tilrettelegge for at innbyggere og pårørende enkelt kan involvere seg i forebygging, behandling og oppfølging av egen og næres helse og mestring. -
Mål 2: Enklere arbeidshverdag
Helsepersonell skal ha tilgang til brukervennlige digitale arbeidsverktøy som spiller godt sammen, gir god beslutningsstøtte og støtter deres arbeidsprosesser. -
Mål 3: Helsedata til fornying og forbedring
Helse- og omsorgstjenestene, helsepersonell og helseforvaltningen skal i økende grad ta beslutninger basert på data. -
Mål 4: Tilgjengelig informasjon og styrket samhandling
Digital samhandling, styrket informasjonsforvaltning og økt standardisering skal sørge for at oppdaterte helseopplysninger er sikre, av god kvalitet og lett tilgjengelig ved behov. -
Mål 5: Samarbeid og virkemidler som styrker gjennomføringskraft
Gjennomføringskraften på e-helseområdet skal styrkes gjennom økt samarbeid og bedre bruk av virkemidler som regelverk og finansieringsmodeller.
Om Nasjonal e-helsestrategi
-
Bakgrunn, sammenhenger og avgrensinger for Nasjonal e-helsestrategi
Norge har en grunnleggende god helse- og omsorgstjeneste og var tidlig ute med å ta i bruk e-helseløsninger. Helse- og omsorgssektoren og innbyggerne har god tilgang på digitale verktøy, og vi får stadig bedre digitale ferdigheter.
-
Visjon, overordnede mål og målgrupper for Nasjonal e-helsestrategi
Digital transformasjon er sentralt for å møte endringene og utfordringene helse- og omsorgssektoren står overfor. Det er et mål at digitalisering skal være en integrert del av helse- og omsorgstjenesten, og en naturlig del av hvordan vi løser oppgavene i sektoren.
-
Nasjonal e-helsestrategi: Kunnskapsgrunnlag
Nasjonal e-helsestrategi bygger på et kunnskapsgrunnlag som består av en nåsituasjonsanalyse og en scenarioanalyse, utarbeidet gjennom bred involvering.
-
FNs bærekraftsmål og Nasjonal e-helsestrategi
FNs bærekraftsmål består av 17 mål og 169 delmål. Målene skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn. 6 av målene er spesielt relevante for Nasjonal e-helsestrategi.

Plan for realisering av nasjonal e-helsestrategi
Nasjonal e-helsestrategi skal balansere en ambisjon om en felles forståelse av langsiktig retning og en mer dynamisk operasjonalisering av strategien. Strategidokumentet, som inneholder langsiktige målbeskrivelser, suppleres derfor med en plan for realisering, som beskriver den mer kortsiktige og konkrete operasjonaliseringen av strategien.
Planen består av en beskrivelse av hvordan styring og oppfølging av strategien vil foregå i praksis og hvilke målindikatorer og initiativ som inngår i oppfølgingen.
Last ned "Plan for realisering av Nasjonal e-helsestrategi" under.
Forslag til nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgsektoren ble sendt på åpen høring 31. mai 2022 og hadde frist 1. oktober 2022. Du finner mer informasjon om høringen og en oppsummering av høringssvarene på ehelse.no.