Hopp til hovedinnhold

Spesialisthelsetjenesten inkl. avtalespesialister

For hvert strategisk mål er det her listet delmål med leveranser og aktiviteter som treffer brukergruppen helsepersonell i spesialisthelsetjenesten inkludert avtalespesialister. 

Delmål 1B - Innbyggere skal ha tilgang på velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

  • Datadeling av behandlings- og egenbehandlingsplaner

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Tilrettelegge for endring og deling av digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner (DBEP) mellom involverte behandlere er også et høyt prioritert behov ved bruk av digital hjemmeoppfølging.

    Helsedirektoratet har, sammen med Norsk Helsenett, siden 2020 arbeidet med konsept som møter disse behovene (DBEP prosjektet). Et konsept, basert på masterlagring av planene i Kjernejournal, har vært under utprøving i Helse Nord i 2023. Erfaringer fra denne utprøvingen skal dokumenteres i slutten av 2023. Foreløpig vurdering er at integrasjoner mot journalsystem, og noe mer funksjonalitet, må på plass før dette er klart for bredding. Det er en risiko knyttet til videreføring av dette tiltaket i 2024 på grunn av manglende finansiering.

    • Utprøving i Helse Nord RHF, 4 sykehus/HF i nord og 4 kommuner (inkludert fastleger og legevakt)

      Eier: Helse Nord RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Nasjonal utvikling
    • Pilotering i Helse Nord og evt. andre aktører

      • Basert på erfaring fra utprøvingene i Helse Nord skal konsept og videre arbeid vurderes. Forutsatt finansiering så skal utprøvingen fortsette med eventuelle justeringer fra evalueringen

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Nasjonal utvikling
      Tentativ tidsplan
    • Nasjonalt konsept for deling av planer lanseres for hele sektoren

      • Tentativ plan for bredding av Nasjonalt konsept for deling av planer, usikkerhet knytte til finansiering utover 2023.

      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2027
      Tilpasning
      Tentativ tidsplan

Delmål 1E - Innbyggere skal ha tilgang på elektronisk helsekort for gravide

  • Digitalt helsekort for gravide

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Dagens gravide bærer med seg opplysninger om svangerskapet gjennom hele svangerskapet, dette utgjør en risiko for at informasjon kan gå tapt i form av at papiret glemmes eller at ikke alle opplysninger er dokumentert. Digitalt helsekort for gravide skal erstatte dagens papirbaserte helsekort. Et digitalt helsekort vil bidra til økt kvalitet i svangerskapsomsorgen, redusere dobbeltarbeid og dobbeltføringer for helsepersonell og gi bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.

    Målet er å tilby helsepersonell og den gravide digitale informasjonstjenester som støtter forløpet for svangerskap, fødsel og barsel mer helhetlig. Etablering av et digital helsekort for gravide skal bidra til å løfte kvaliteten i svangerskaps- og fødselsomsorgen, gjennom økt digital informasjonsdeling mellom virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten. Tiltaket innebærer at informasjon fra dagens papirhelsekort for gravide blir digitalt tilgjengelig for den gravide og for helsepersonell i svangerskaps- og fødselsomsorgen

    Prosjektet skal i 2024 utvikle en testversjon som kan testes ut med et fåtall aktører. Formålet er å teste teknisk løsning, for å innhente læring og erfaring som kan brukes til å videreutvikle konseptet og forbedre løsningen i samarbeid med helsetjenesten. Dette skal bidra til å redusere risiko, og til at prosjektet er i stand til å starte utprøving i et større geografisk område når nødvendig regelverksutvikling er på plass. Representanter fra alle aktører som følger den gravide skal delta i testen.

    • Konsept, digitalt helsekort for gravide

      • Digitalt helsekort for gravide skal erstatte dagens papirbaserte helsekort.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
    • Nasjonal utvikling av digitalt helsekort

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Prosjektet skal i 2024 utvikle en testversjon som kan testes ut med et fåtall aktører.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      Nasjonal utvikling
    • Utvikling og utprøving med aktuelle regioner

      • I Statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen 26 millioner kroner til utprøving av et digitalt helsekort for gravide.
      • Når utprøvingen er ferdig, vil regjeringen ta stilling til om tiltaket skal innføres på nasjonal basis.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 31.12.2025
      Nasjonal utvikling
      Tentativ tidsplan
    • Utprøving i geografiske områder

      • Når utprøvingen med aktuelle regioner er ferdig, vil regjeringen ta stilling til om tiltaket skal innføres på nasjonal basis. En samlet vurdering av kostnad og nytte vil være en del av en slik avgjørelse
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Tilpasning
      Tentativ tidsplan
    • Tentativ plan for innføring

      Startdato: 01.01.2027
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2A - Helsepersonell skal ha tilgang til moderniserte helhetlige digitale arbeidsverktøy

  • Kommunal helse- og omsorgstjeneste inkludert fastlegetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kommunal helse- og omsorgstjenester og fastleger har i dag en rekke ulike journalsystemer som i ulik grad er tilrettelagt for samhandling og strukturering av data. Kommunene og fastlegene i Midt-Norge får tilbud om å benytte Helseplattformen og får tilgang til samhandling og strukturert journal gjennom den. For øvrige kommuner er det fortsatt behov for et journalløft for å gi helsepersonell en enklere arbeidshverdag, og som kan forbedre samhandlingen med andre deler av helsetjenesten.

    Felles kommunal journal var et tiltak for å realisere målbildet om én innbygger – én journal, men tiltaket ble avsluttet juni 2023. Planer for hvordan journalløft for kommunene kan realiseres er ferdigstilt gjennom et styringsdokument for Felles journalløft for kommunen. Målbildet er deling av informasjon gjennom en felles plattform. I første fase foreslås to parallelle utprøvingsprosjekter,

    • deling av pasientens NEWS 2- målinger (National Early Warning Score)
    • oversikt over hvilke kommunale tjenester pasienten mottar.

    I tillegg til plattform, består målbildet av en markedsplass som skal bidra med innovasjons- og erfaringsdeling, innkjøpssamarbeid og felles anskaffelser, og test- og utprøvingsarena for leverandørene. Les mer om KS sitt videre arbeid med journalløft på KS.no.

    EPJ-løftet skal bidra til kvalitetsheving av fastlegers, avtalespesialisters, fysio- og manuellterapeuters journalløsninger gjennom at nyttig funksjonalitet og felleskomponenter blir utviklet og tatt i bruk. Hovedtilnærmingen i arbeidet har vært å samle helseaktører og leverandører av journalløsninger, kartlegge og spesifisere funksjonelle løsninger, og gjennomføre offentlige anskaffelser av IKT-utvikling. Les mer om EPJ-løftet på ehelse.no .

    • EPJ-løftet

      • EPJ-løftet skal bidra til kvalitetsheving av fastlegers, avtalespesialisters, fysio- og manuellterapeuters journalløsninger gjennom at nyttig funksjonalitet og felleskomponenter blir utviklet og tatt i bruk.
      • Hovedtilnærmingen i arbeidet har vært å samle helseaktører og leverandører av journalløsninger, kartlegge og spesifisere funksjonelle løsninger, og gjennomføre offentlige anskaffelser av IKT-utvikling. Les mer om EPJ-løftet i siste rapportering til nasjonal e-helseportefølje på ehelse.no og på programmets egne hjemmesider på ehelse.no.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: Udefinert
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2B - Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til fastleger inkl. legevakt og avtalespesialister

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept. Leverandører av journalløsninger til sykehus har valgt å bygge brukergrensesnitt selv, med en teknisk integrasjon med SFM (SFM basis API). Helseplattformen tok i bruk SFM basis API for sending av e-resept i april 2022. De fleste leverandørene av journalløsninger til andre deler av helsetjenesten planlegger å bruke SFM fullversjon.

Delmål 2C - Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling

  • Tilgjengeliggjøring av Pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens journaldokumenter er tatt i bruk i Helse Sør-Øst og Helse Nord, og det er fastleger, leger og psykologer i en del helseforetak og kommuner som kan åpne dokumenter på tvers av virksomheter og behandlingsnivå. Utprøving av deling av pasientens journaldokumenter har vist stor nytteverdi og er positivt mottatt hos virksomheter som har deltatt i utprøvingen.

    I 2023 har viktige valg vedrørende felles tillitsmodell blitt avklart, og det er lagt planer for implementering av tillitsmodell. Norsk Helsenett utvikler tillitsmodellen som antas å være ferdigstilt i første kvartal i 2024.

    • Innføring i Helse Sør-Øst

      Startdato: 01.10.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Innføring
    • Utvikling og utprøving Helseplattformen

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 30.09.2024
      Tilpasning
      Tentativ tidsplan
  • Tilgjengeliggjøring av Pasientens journaldokumenter fra Kommune og avtalespesialister

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helsepersonell på legevakt, ØHD / KAD og avtalespesialister med tjenstlige behov får mulighet til å gjøre oppslag i journaldokumenter fra andre virksomheter gjennom Kjernejournal. På Norsk Helsenett sine hjemmesider finnes oversikt over hvilke kommuner og virksomheter som støtter pasientens journaldokumenter.

    • Nasjonal tilrettelegging og innføre dokumentdeling for avtalespesialister, legevakt og øyeblikkelig hjelp døgntilbud (ØHD)

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2028
      Konsept
      Nasjonal utvikling
      Tentativ tidsplan
  • Kritisk informasjon gjennom datadeling (API) for sykehjem og øyeblikkelig hjelp dagtilbud (ØHD)/kommunal akutt døgnenhet (KAD)

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kritisk informasjon gir nytte for helsepersonell både i primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Før kjernejournal ble innført var det ingen mulighet for elektronisk deling av slik informasjon på tvers av behandlingssteder, annet enn ved en-til-en-meldinger og varselkort som pasienten bar på seg. Praktisk informasjon om Kjernejournal og kritisk informasjon finner på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

  • Pasientens prøvesvar

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens prøvesvar skal gi helsepersonell oversikt over og tilgang til laboratorie- og radiologisvar digitalt, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor den er utført, og prøvesvar blir tilgjengelig i kjernejournal.

    Tilgjengeligheten vil kunne bidra til å redusere feil, legge til rette for gjenbruk av prøvesvar og gi raskere tilgang på informasjon som kan sikre raskere helsefaglige beslutninger. Pasientens prøvesvar vil også kunne bidra til å kutte kostnader knyttet til unødvendig prøvetakning.

    Prosjektet pasientens prøvesvar bygger på erfaringer som er gjort ved tilgjengeliggjøring av covid-19 prøvesvar i kjernejournal og Helsenorge. Prosjektet vil tilgjengeliggjøre prøvesvar innen alle fagområder (medisinsk biokjemi, immunologi og transfusjonsmedisin, klinisk farmakologi, medisinsk mikrobiologi, genetikk, patologi, radiologi og nukleærmedisin), og inngår som del av program digital samhandling. Dette innebærer at det etableres en nasjonal informasjonstjeneste som følger:

    • laboratorie- og radiologisystemene ved alle landets laboratorier og radiologiske virksomheter tilpasses, slik at kopi av alle svarmeldinger går til den nasjonale løsningen
    • nødvendige tilpasninger i kjernejournal gjennomføres for å håndtere søk etter og visning av svarrapporter og prøvesvar
    • Helsenorge tilpasses slik at innbygger får ivaretatt sine rettigheter, herunder innsyn, sperring mv.

    Pasientens prøvesvar er under utprøving og det er planlagt nasjonal innføring i løpet av 2024.

    • Helsepersonell: Nasjonal tilrettelegging og utprøving

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2021
      Sluttdato: 31.12.2024
      Nasjonal utvikling
    • Innbygger: Nasjonal tilrettelegging og utprøving

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Pasientens prøvesvar skal være ferdigstilt med muligheter for innbyggers innsyn i egne prøvesvar på Helsenorge.no
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Nasjonal utvikling
    • Tilpasning

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Tilpasning
    • Innføring

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 30.04.2026
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 3B - Bruk av kunstig intelligens for å øke kvaliteten og bedre ressursbruken

  • Rammer for utnyttelse av kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Statusrapporten fra det nasjonale koordineringsprosjektet for kunstig intelligens (KI) fra 2022 og rapporten “Tilgang til data” avdekket behov i sektoren for tydeligere rammer for hvordan kvalitetssikring (for eksempel validering) av KI-løsninger skal skje (20).

    EU har publisert og bestilt flere standarder som ledd i å lette implementeringen av deres lovarbeid. Ved å følge standarder vil det være enklere å dokumentere at et produkt er i overenstemmelse med kravene i reguleringer. Standarder vil derfor ofte være viktige elementer i rammer for kvalitetssikring. Norsk deltakelse i relevant standardiseringsarbeid vil kunne bidra til at kravene og behovene til helsesektoren i Norge også blir tatt hensyn til og at sektoren bygger kompetanse.

    Metodevurderinger (HTA) kan være et redskap for å kvalitetssikre og gi en oversikt over KI-systemenes dokumenterte effekt, sikkerhet, organisatoriske konsekvenser og helseøkonomiske forhold ved nyanskaffelser. Metodevurderinger (HTA) er imidlertid ikke godt tilpasset KI og det er nødvendig å videreutvikle dette rammeverket til å passe bedre til å vurdere bruk av KI i helse- og omsorgstjenesten.

    Prosjektet Rammer for utnyttelse av kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten ble startet 1.1. 2023, med Helsedirektoratet som ansvarlig etat. Prosjektet består av tre deler: Rammer for kvalitetssikring, Bidra i standardiseringsarbeid om helse og KI og Videreutvikling av metodevurderinger (HTA) innrettet mot KI.

Delmål 3C - Bedre styring, kvalitetsforbedring, forskning, helseovervåking, beredskap og krisehåndtering gjennom helseregistrene

  • Digitale økosystem for smittevernberedskap

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Formålet med smittevernberedskap er å verne om liv og helse, og bidra til at befolkningen kan tilbys nødvendig medisinsk behandling, pleie, omsorg og smitteverntiltak. Les mer om smittevernberedskap på FHI.no

    Folkehelseinstituttet (FHI) har sammen med Kommunesektorens organisasjon (KS) fått midler fra medfinansieringsordningen i Digitaliseringsdirektoratet til prosjektet Folkehelseinstituttets integrerte data- og analysetjenester (FIDA) for overvåking og statistikkproduksjon. Prosjektet skal utvikle og ta i bruk en infrastruktur som skal benyttes til helseovervåking, analyse, statistikkproduksjon samt deling av statistikkprodukter. Dette skal styrke den digitale helseberedskapen i Norge gjennom systemer, tjenester, ressurser, rutiner og prosesser som skal benyttes i normaltid og kunne skaleres opp raskt i krisetider. Ønskede gevinster er at man skal kunne lagre, behandle og analysere data fra de aktuelle kildene for å kunne produsere, publisere og dele kunnskap i form av statistikk til relevante konsumenter (som f.eks. kommuneleger) enklere, raskere, hyppigere og sikrere enn i dag. Dette skal bidra til at både FHI, myndigheter, helsesektoren og kommunene vil være bedre forberedt og i stand til å håndtere smitteutbrudd i normal- og krisetid.

    MSIS databasen øker kvaliteten på innrapportert helsedata og få mer av dataene i sanntid. Dette skal gi et bedre grunnlag for vurdering av hendelser, eksempelvis oppdage utbrudd av smittsomme sykdommer raskere. Les mer om MSIS på FHI.no

    SYSVAK har primært vært knyttet til barnevaksinasjonsprogrammet, men behovet har endret seg de senere årene til også å dekke koronavaksinasjonsprogrammet, influensa-vaksinasjonsprogrammet og andre vaksineforebyggbare sykdommer som det er viktig å ha oversikt over, både for enkeltindivid og befolkningen. SYSVAK skal være en god datakilde for overvåking og beredskap, for publisering og håndtering data til helse- og omsorgssektoren, samt til innbyggerne via Helse Norge, media og andre publiseringskilder. Registeret er under kontinuerlig videreutvikling for å forbedre registeret og styrke datagrunnlaget. Les mer om SYSVAK på FHI.no

    • MSIS

      • Utvikling av MSIS-databasen skal gjøre det mulig for laboratoriene å sende inn prøvesvar i henhold til meldeplikten i MSIS-forskriften, samt ivareta kravene til lagring og bruk av dataene til overvåking og forskning.
      • Les mer om MSIS på FHI sine hjemmesider.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2022
      Nasjonal utvikling
    • Innføring, MSIS

      • Målet mer utviklingen er at det skal bli mulig å melde elektronisk fra lege til MSIS for tuberkulose, samt vil gi raskere data inn og bedre kvalitet på data i MSIS.
      • Utvikling foregår på samme plattform som eksisterende meldeskjema.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Innføring
    • SYSVAK modernisering

      • SYSVAK er et landsdekkende elektronisk vaksinasjonsregister.
      • SYSVAK videreutvikles til å inneholde flere funksjoner, samt gjennomgang, spesifisering og utvikling av et mer moderne SYSVAK. Flere av de nye funksjonene er rettet mot å forenkle registreringen av vaksinasjoner, samt muligheten for helsepersonell å søke og få lister over personer som har blitt vaksinert.
      • Les med om SYSVAK på FHI sine hjemmesider.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Nasjonal utvikling
    • Innføring av SYSVAK: Modernisering

      • Målet med modernisering av SYSVAK er å gjøre registeret robust nok til å håndtere større mengder data, og forenkle generering og tilgjengeliggjøring av data.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      Innføring
  • Videreutvikling av sentrale helseregistre

    Mindre informasjon Mer informasjon

    I Veikart for nasjonal e-helsestrategi synliggjøres flere sentrale registre der det er pågående videreutvikling, disse er også fulgt opp som tiltak i Nasjonal e-helseportefølje.

    • Legemiddelregisteret (LMR) ble etablert i 2022 og er den fremste kilden til legemiddeldata i Norge for sekundærformål som forskning og helseanalyse. Det jobbes med å utvikle og etablere gode og effektive løsninger for tilgjengeliggjøring av data til forskere, myndigheter, helsepersonell og andre aktører. Legemiddelregisteret skal videreutvikles til å kunne ta imot og behandle opplysninger om legemiddelbruk i institusjon på individnivå ved at data skal hentes fra behandlingsstedenes elektroniske kurveløsninger med avtalt frekvens. Det skal etableres en løsning for å gi legemiddelrekvirenter tilgang til rapport om egen forskrivning av antibiotika sammenlignet med andre rekvirenter, med formål om forbedret antibiotika forskrivning og redusert antibiotika resistensutvikling.
    • Dødsårsaksregisteret (DÅR) skal videreutvikles med innføring av elektronisk innmelding av obduksjoner. Dette vil erstatte dagens papirløsning med en digital løsning noe som vil bidra til raskere og enklere innmelding for helsepersonell, ressursbesparelser og bedre kvalitet på data.
    • Medisinsk fødselsregister (MFR) skal utvide datagrunnlaget med innhenting av nye data om kunstig befruktning (ART) og fosterdiagnostikk. Det har lenge vært et ønske fra det medisinske fagmiljøet i klinikken om bedre data knyttet til ART i MFR. Dette vil også bidra til at helsemyndighetene kan følge med på konsekvensene av nylige endringer i bioteknologiloven. De nye elektroniske meldingene vil også bidra til bedre personvern.
    • Dødsårsaksregisteret (DÅR) skal videreutvikles med innføring av elektronisk innmelding av obduksjoner. Dette vil erstatte dagens papirløsning med en digital løsning noe som vil bidra til raskere og enklere innmelding for helsepersonell, ressursbesparelser og bedre kvalitet på data.
    • Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) mottar data fra blant annet pleie- og omsorgstjenesten og allmennlegetjenesten gjennom en plattform for kontinuerlig innrapportering til registret. Via tjenesteportalen for helseaktører får leger tilgang på statistikken for allmennlegetjenester fra KPR registret, denne dataen vil være viktig i allmennlegers kvalitetsarbeid.
    • Legemiddelregistret

      • Utvikling av nytt personidentifiserbart Legemiddelregister (LMR).
      • Data for økt bruk av legemidler vil gi økt kvalitet, bedre tilgjengelighet for forskning, helseovervåkning og statistikkproduksjon.
      • Les mer om Legemiddelregistret på FHI sine hjemmesider.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Nasjonal utvikling
    • Videreutvikle Dødsårsaksregistret

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2024
      Nasjonal utvikling
      Innføring

Delmål 4A - Trygg og effektiv informasjonsdeling mellom aktører

  • Tillitsrammeverk

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Samhandlingstjenester som deling av pasientens journaldokumenter, forutsetter etablering av et nasjonalt tillitsrammeverk. Dette er under etablering av Norsk Helsenett SF. Deling av pasientens journaldokumenter via kjernejournal har blitt prøvd ut i Helse Sør-Øst RHF (med Oslo universitetssykehus som dokumentkilde) og Helse Nord RHF (med samtlige helseforetak som dokumentkilde) i perioden november 2020 til februar 2021. Enkelte leger og sykepleiere ved utvalgte legevakter, kommunal akutt døgnenhet, sykehus og fastleger fikk tilgang til ulike typer journaldokumenter fra sykehus i sin region

    Utprøvingen har vist at løsningen må styrkes slik at Helseforetak (HF) og andre kilder som produserer dokumenter kan ivareta sin rolle som dataansvarlige. Mer informasjon må overføres mellom aktørene slik at det kan verifisert at helsepersonell med tjenstlige behov, og behandlerrelasjon til pasienten, får gjøre oppslaget. Dette behovet vil Norsk Helsenett ivareta ved etablering av tillitsrammeverk som skal gjøre informasjonsutveksling mellom aktører i helsesektoren enklere og sikrere. Spesifikasjonene for tillitsrammeverket foreligger i første versjon. Tillitsrammeverket er under etablering og er planlagt levert i første kvartal i 2024. EPJ-leverandørene må tilpasse bruk av tillitsrammeverket før begrenset utprøving kan starte. Tillitsrammeverket som tas frem blir generisk og skal kunne understøtte ulike tjenester hvor det kreves tillit mellom aktørene. Det er Pasientens journaldokumenter som først vil prøve ut tillitsrammeverket og ta det i bruk.

    • Stegvis etablering, tilrettelegging og innføring av tillitsanker og felles tillitsmodell

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Program digital samhandling steg 1 skal etablere en nasjonal tillitsankerfunksjon hos Norsk helsenett som vil være bindeleddet mellom aktørene som samhandler.
      • Tillitsankeret skal forvalte og følge opp felles krav og retningslinjer til aktøren. I tillegg skal dagens tillitstjenester moderniseres slik at de kan benyttes ved bruk av data- og dokumentdelingsløsninger.
      • Realisering av tillitsankeret og tjenestene vil skje med en smidig og stegvis tilnærming der løsningene defineres i samarbeid med prosjekter som realiserer data- og dokumentdelingsløsninger.
      • De første delleveransene vil være knyttet til dokumentdeling gjennom kjernejournal for å støtte bredding av denne løsningen samt sikre at Helseplattformen kan ta i bruk nasjonale e-helseløsninger.
      Startdato: 01.04.2021
      Sluttdato: 31.12.2024
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Innføring
    • Tillitsrammeverk tilgjengelig for tilpasning for EPJ-leverandører

      • Tillitsrammeverket er under etablering av Norsk helsenett i samarbeid med helse- og omsorgssektoren, og er planlagt levert i første kvartal i 2024.
      • EPJ-leverandørene må tilpasse bruk av tillitsrammeverket før begrenset utprøving kan starte, etter planen fra andre kvartal i 2024.

      Startdato: 01.03.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning
      Tentativ tidsplan

Delmål 4B - Styrket informasjonsforvaltning og god og sikker tilgang til data

  • Standardisert bruk av kodeverk og terminologi

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helsepersonell benytter kodeverk og terminologi til å registrere helseinformasjon på en standardisert måte, eksempelvis med SNOMED CT eller ICD-10.

    Program kodeverk og terminologi utvikler i samarbeid med Helseplattformen første versjon av et «felles språk» for helse- og omsorgstjenesten i Norge, basert på SNOMED CT terminologien.

    Fra 2023 skal prosessen for harmonisering og normering av variabler operasjonaliseres gjennom utprøving av aktiviteter og ansvarsdeling. Dette omfatter blant annet samhandlingsstrukturer- og arenaer på tvers av aktører og nivå, prinsipper for valg av variabler som skal harmoniseres og normeres, og hvordan harmoniseringsarbeidet kan knyttes opp mot pågående aktiviteter.

    Helse Midt-Norge har ved produksjonssetting av Helseplattformen i 2022 tatt i bruk strukturert journal bygget på SNOMED CT innenfor områdene legemidler, pleieplaner, medisinske kvalitetsregistre, funn/diagnose, virkestoffer og allergier. Helse Midt-Norge vil fortsette å ta i bruk standardiserte språk på andre områder etter hvert som nye områder blir klargjort for ibruktakelse.

    De regionale helseforetakene vil fortsette å prioritere utvikling av standardisert språk innen områdene medisinske kvalitetsregistre, legemidler, pleieplaner og deler av klinisk beskrivelser.

    • Kodeverk og terminologi (SNOMED CT, ICD)

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Nasjonal utvikling
    • Felles standardisert språk i helse- og omsorgssektoren

      • De regionale helseforetakene vil fortsette med utvikling av standardisert språk innen områdene medisinske kvalitetsregistre, legemidler, pleieplaner og deler av kliniske beskrivelser.
      • Kommunal sektor skal gradvis innføre standardisert språk på utvalgte informasjonsområder.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning
      Tentativ tidsplan

Delmål 4C - Samhandling på tvers av landegrenser i EU

  • myHealth@EU

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det er startet et arbeid med Norges tilknytning til MyHealth@EU. Ambisjonsnivået i minimumsløsningen omfatter etablering av en nasjonal infrastruktur (NCP-B: norsk kontaktpunkt) for å koble Norge til den europeiske infrastrukturen for innhenting av helseopplysninger knyttet til EU-borgere.

    For å komme i gang med norsk deltakelse i det europeiske samarbeidet vil det etableres en minimumsløsning hvor norsk helsepersonell kan bruke for å spørre om helseopplysninger tilhørende EU-borgere. I første omgang vil dette være helseopplysninger knyttet til tjenestene ePrescription og Patient Summary.

    Utenlandsk helsepersonell i EU sin tilgang til helseopplysninger om norske pasienter, inngår ikke i omfanget av det pågående prosjektet.

    • Etablere nasjonalt kontaktpunkt og mulighet for å motta informasjon om pasientoppsummering og e-resept (NCP-B) løsning om å motta pasientopplysninger fra andre land

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Nasjonal utvikling
      Tentativ tidsplan
    • Videreutvikle med flere funksjonaliteter, ekspedere e-resept

      • Videreutvikling av løsning med nye tjenester (lab resultater, epikriser, røntgen / medisinske bilder og ekspedere e-resept)
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 30.06.2027
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Tentativ tidsplan

Delmål 5A - Forordningsforslaget Europeiske helsedataområdet (EHDS), fremme sikker tilgang til og utveksling av helsedata på tvers av landegrenser

  • Bistå og benytte EHDS vedtak

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Målet med EHDS er å fremme sikker tilgang til og utveksling av helsedata på tvers av landegrenser. Tiltak EU iverksetter innen det digitale indre markedet får direkte betydning for Norge og norsk næringsliv. Forordningen er merket som EØS-relevant, noe som betyr at den skal behandles for innlemmelse i EØS-avtalen etter vedtak i EU. Innlemmelse vil også forutsette et eget norsk regelverksarbeid.

    Direktoratet har som koordinerende myndighet i Norge for det internasjonale e-helseområdet, ansvar for å informere og involvere helse- og omsorgssektoren og helsenæringen.

    • Følger med på forhandlinger om EHDS i EU, og arbeider videre med vurdering av konsekvenser forordningen vil ha for Norge

      Startdato: 01.07.2023
      Sluttdato: 31.12.2024
      Konsept
    • Overgangsordning

      • Forordningen skal komme til anvendelse 12 måneder etter at det trer i kraft.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 30.06.2026
      Konsept
      Tentativ tidsplan

Delmål 5B - Regulatorisk veiledning for økt gjennomføringskraft

  • Utprøving av veiledningsordning innen juss og teknologi i helse

    Mindre informasjon Mer informasjon
    • Utarbeid, publisere og planlegge

      • Manglende og ulik forståelse av regelverk om behandling av helseopplysninger oppleves av helse- og omsorgssektoren som et hinder for digitalisering og samhandling. Regelverket oppleves som krevende å sette seg inn i og det legges til grunn ulike tolkninger.
      • For å sikre felles forståelse av handlingsrommet i gjeldende rett, er det behov for mer regulatorisk veiledning til helse- og omsorgssektoren. Dette vil også kunne bidra til å avdekke behov for regelverksendringer.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 30.06.2024
      Konsept